Thursday, December 10, 2009

Jangan terperangkap politik DAP

Jangan terperangkap politik DAP

KUALA LUMPUR 9 Dis. – Ahli-ahli UMNO dinasihatkan supaya tidak terperangkap dengan mainan politik DAP yang sengaja mempertikaikan dasar ketuanan Melayu.
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, DAP sudah ketandusan isu sehingga menimbulkan kembali perkara itu.
“Ini adalah mainan politik DAP yang sekarang sudah kering idea. Jangan sekali-kali kita terperangkap dengan tindakan mereka,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas tindakan DAP yang terus mempersoalkan ketuanan Melayu dan bertegas akan terus membangkitkan dasar itu yang disifatkan tidak adil untuk kaum lain.
Naib Pengerusi DAP, M. Kulasegaran ketika membangkitkan perkara itu baru-baru ini berkata, tindakan tersebut akan terus dilakukan kerana bimbang tentang masa depan hubungan antara kaum di negara ini.
Hishammuddin yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, mungkin perkataan ketuanan Melayu membawa konotasi yang boleh menimbulkan keresahan, tetapi dari segi sejarah ia tidak boleh diubah.
Sementara itu, Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, tindakan DAP yang terus mempersoalkan ketuanan Melayu akan menjejaskan hubungan baik antara kaum yang terjalin sejak sekian lama.
“Saya amat kecewa dengan tindakan DAP ini. Ia jelas sebagai cubaan mereka untuk mewujudkan ketegangan kaum di negara ini,” jelasnya.
Rosnah berkata, tindakan DAP itu tidak menghormati kontrak sosial yang menjadi landasan kepada perpaduan kaum di negara ini.
“Ia merupakan sikap angkuh DAP yang sengaja membangkitkan isu ini bagi menarik perhatian rakyat terhadap mereka.
“DAP tidak sepatutnya membangkitkan isu ketuanan Melayu. Jika mereka masih berdegil ia wajar ditentang supaya perpaduan kaum dalam negara ini tidak terjejas disebabkan tindakan mereka yang mementingkan diri sendiri,” katanya.

0 comments:

Post a Comment

Text Widget

Text Widget